Boeken

Door de Stichting, of onder haar auspiciën, zijn in het verleden enkele boekwerken uitgebracht. Nieuwe werken zijn in voorbereiding.

Het betreft zowel papieren uitgaven als boekwerken die digitaal zijn opgeslagen en via dit platform kunnen worden gedownload. Het auteursrecht van alle publicaties, dus ook de digitale, berust bij de auteur tenzij in de publicatie is aangegeven dat dit recht aan de Stichting toebehoort.

Voor aanvragen om een boek door de Van Oosbreestichting te laten uitgeven dient een auteur zich rechtstreeks te richten tot de stichting. Dat kan via e-mail.

NIEUWE UITGAVEN:

Een woning die nimmer vergaat

Proeve van een canon voor het Apostolisch Genootschap

door Robin Brouwer en Manfred Horstmanshoff

Op verzoek van het bestuur van het Apostolisch Genootschap hebben Robin Brouwer en Manfred Horstmanshoff eind 2015 een proeve van een canon geschreven over het gedachtegoed van het Apostolisch Genootschap, waarin ze, zich baserend op de traditie van het apostolische werk, schetsen hoe het genootschap zich verder in de toekomst zou kunnen ontwikkelen.

Dit rapport werd in januari 2016 aan het bestuur aangeboden.

Robin Brouwer (1960-2020) was maatschappijfilosoof, verbonden aan o.a. de Hogeschool van Rotterdam en de Universiteit van Paderborn (Duitsland). Hij hield zich bezig met een kritische analyse van de postmoderne-neoliberale samenleving en met godsdienstwijsbegeerte, in het bijzonder het werk van de joodse denker Jonathan Sacks. Na in het Apostolisch Genootschap te zijn opgegroeid bekeerde hij zich later tot het liberale joodse geloof. Van hem verschenen: Liberticide. Kritische reflecties op het Neoliberalisme (Uitgeverij IJzer, Utrecht, 2008 – samen met Tiers Bakker), Vrijheid. Maar voor wie? (2012 – idem) en Leven en dood. Over mens-zijn en zingeving (2013, uitgegeven bij het Instituut voor Filosofie). Hij was vanuit het Apostolisch Genootschap lid van het Vrijzinnig Universitair Netwerk.

Manfred Horstmanshoff (1944) is emeritus hoogleraar geschiedenis van de antieke geneeskunde aan de Universiteit Leiden. Hij publiceerde talrijke boeken en artikelen op zijn vakgebied. Vanaf 1969 tot 2008 was hij betrokken bij de geestelijke verzorging in het Apostolisch Genootschap, o.a. als voorganger in Vlaardingen en in Delft. Hij was initiatiefnemer van de Van Oosbreestichting, officieel Stichting J.H. van Oosbreelezing.

Hij publiceerde Bewogen woorden. Klein apostolisch woordenboek (Apostolisch Genootschap, Baarn, 2011, zie: het boek Bewogen Woorden  en Oog in oog’, Over Paulus’ Eerste brief aan de Korintiërs en de apostolische traditie, Eburon, Utrecht, 2019, zie: het boek Oog in oog

Links naar de Boeken

1) ‘Een woning die nimmer vergaat

2) Bewogen Woorden

3) Oog in oog

Tweeduizend jaar apostolische veelkeurigheid

Truus Bouman-Komen (1947) studeerde germanistiek en pedagogiek in Amsterdam en Zürich. Aan de Universiteit van Amsterdam slaagde zij cum laude voor het kandidaats- en doctoraalexamen. Ze gaf les en begeleidde leerlingen met problemen. Toen ze thuis was bij de kinderen werkte ze als beëdigd tolk-vertaler.
Daarnaast deed ze vrijwilligerswerk voor het Apostolisch Genootschap, met name op het gebied van muziek en het schrijven van liedteksten en artikelen. Ingrijpend in haar leven was het schisma dat zich in de geloofsrichting van haar ouders voordeed.
Het bracht jarenlang onbespreekbaar verdriet in de familie. Dat was haar drijfveer om op latere leeftijd bij de kerkhistorici van de Vrije Universiteit promotie-onderzoek te doen. Haar proefschrift over broederliefde en vijandschap bij Zinzendorf verscheen in 2009. Datzelfde verdriet én de vreugde om recent herstel van familiebanden bewogen haar tijdens het schrijfproces van dit boek over apostolische veelkleurigheid.
Bouman laat zien hoe het begrip ‘apostolisch’ op vele manieren is ingekleurd en hoe het streven om naastenliefde te betonen gepaard ging met conflicten. Ze belicht leven en werk van stichters van kloosterorden, mystici, reformatoren en piëtisten. Veel aandacht krijgt Zinzendorf omdat bij hem duidelijk wordt hoe stromingen op elkaar inwerken, conflicten veroorzaakt worden, verzoeningen tot stand komen en weer nieuwe conflicten ontstaan. Diezelfde patronen tekenen zich af in de beschrijving van de opwekkingsbewegingen uit de negentiende en de pinksterbewegingen uit de twintigste en eenentwintigste eeuw, evenals in ontwikkelingen na Napoleon in de reguliere kerken. Het laatste hoofdstuk gaat over het ontstaan van het schisma uit 1946 in de Hersteld Apostolische Zendinggemeente in de Eenheid der Apostelen en de ontwikkelingen erna in de Nieuw-Apostolische Kerk, de Gemeente van Apostolische Christenen en het Apostolisch Genootschap. Bouman brengt zowel de onoverbrugbaar geworden verschillen in geloofsinhoud in kaart als de overeenkomsten in levensstijl. Ze pleit ervoor dat ieder sterk in zijn of haar eigen traditie staat met respect voor die van de ander. Het is – vindt ze – de moeite waard om te kijken waar raakvlakken liggen met andersdenkenden:
samenwerking maakt de wereld mooier.

Introductievideo
In deze video van ca. 9 minuten licht Truus Bouman toe waarom ze het boek heeft geschreven, en wat ze hiermee voor ogen heeft.

Internetverwijzingen bij het boek
In dit document treft u een reeks verwijzingen (links) aan naar plekken op het internet waar in de voetnoten van het boek naar wordt verwezen. Hiervoor is gekozen opdat u de teksten in het boek niet hoeft over te typen.

Literatuurlijst
In het boek is een literatuurlijst opgenomen, ook daarin komen internetadressen voor. U kunt hier een digitale versie downloaden, waarmee de adressen eenvoudiger kunnen worden opgezocht. Waar nodig wordt deze lijst ook geactualiseerd ten opzichte van de lijst in het boek.

Over de uitgave
Het boek heeft een omvang van 343 pagina's.